31 مه 2023- یک تیم بین‌المللی به رهبری محققان UBC Okanagan پیشنهاد کردند که یک تغییر ساده در اولین وعده غذایی روز ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنند.

تحقیقات آنها که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، نشان می دهد که تغییر از یک صبحانه سنتی کم چرب غربی، مانند بلغور جو دوسر، نان تست و میوه، به یک وعده غذایی کم کربوهیدرات با پروتئین و چربی بیشتر، مانند تخم مرغ با بیکن یا پنیر، می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا قند خون خود را در بیشتر ساعات روز مدیریت کنند.

دکتر باربارا اولیویرا، که این تحقیقاتی را با دکتر جاناتان لیتل، مسئول آزمایشگاه ورزش، متابولیسم و التهاب در دانشکده بهداشت و توسعه اجتماعی UBCO انجام داد، می گوید: در واقع، تغییر در تنها یک وعده غذایی به کنترل قند خون کمک کرد. ما در مورد اصلاح کامل رژیم غذایی صحبت نمی کنیم. یکی از مشکلات افراد مبتلا به دیابت نوع 2، افزایش سریع یا بیش از حد قند خون پس از غذا است. تحقیقات ما نشان می دهد که یک وعده غذایی کم کربوهیدرات، در ابتدای روز، به کنترل قند خون در طول روز کمک می کند.

کنترل سطح قند خون برای کاهش عوارض دیابت نوع 2 از جمله التهاب و بیماری قلبی عروقی - که علت اصلی عوارض در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است - حیاتی است.

او افزود: راهبردهای درمانی که می توانند به کاهش نوسانات قند خون بعد از غذا و تغییرات سریع قند خون کمک کنند، برای مدیریت این وضعیت بسیار مهم هستند. ما نشان دادیم که اگر اولین وعده غذایی در روز کم کربوهیدرات باشد اما حاوی پروتئین و چربی بیشتری باشد، می توانیم نوسانات هایپرگلایسمی را محدود کنیم.

دکتر اولیویرا توضیح داد که رژیم های کم کربوهیدرات در سال های اخیر مرسوم شده اند و به عنوان یک استراتژی غذایی برای بهبود کنترل قند خون شناخته شده اند. با این حال، مانند همه رژیم های غذایی، پیروی از آن به خصوص در دراز مدت سخت است. او و دکتر لیتل به جای اینکه از بیماران بخواهند که کربوهیدرات ها را در هر وعده غذایی خود کاهش دهند، ایده ی تهیه اولین وعده غذایی در روز را با کربوهیدرات کم مورد بررسی قرار دادند تا ببینند که چگونه بر رعایت رژیم غذایی و مهمتر از آن بر سطح گلوکز خون این افراد تأثیر می گذارد.

در مطالعه 12 هفته ای آنها 121 شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند. به یکی از آنها توصیه شد از مجموعه ای از صبحانه های کم کربوهیدرات حاوی مقادیر تقریبی 8 گرم کربوهیدرات، 25 گرم پروتئین و 37 گرم چربی استفاده کند، در حالی که به دیگری توصیه شد از مجموعه ای از گزینه های کم چرب با کربوهیدرات بالاتر که حاوی حدود 56 گرم کربوهیدرات، 20 گرم پروتئین و 15 گرم چربی بودند، استفاده کنند. همه گزینه‌های صبحانه در هر دو گروه، حاوی 450 کالری بودند.

شرکت ‌کنندگان گزینه‌های متنوعی برای صبحانه داشتند و باید عکسی از وعده غذایی خود را آپلود می‌ کردند، که توسط یک متخصص تغذیه بررسی می شد تا مطابقت آن را تأیید کند.

به همه شرکت‌ کنندگان یک دستگاه پایش مداوم قند خون(CGM) در طول مطالعه ارائه شد و همچنین آزمایش‌ هموگلوبین  A1c، قبل و بعد از 12 هفته، برای اندازه‌گیری میانگین سطح قند خون آنها انجام شد. آنها همچنین وزن و دور کمر خود را در ابتدا و انتهای آزمایش اندازه گرفتند. همانطور که مطالعه ادامه یافت، آنها احساس سیری، انرژی و سطح فعالیت خود را گزارش کردند.

دکتر اولیویرا خاطرنشان کرد: در حالی که تفاوت معنی داری بین گروه کم کربوهیدرات و سایر گروه ها از نظر وزن، شاخص توده بدن یا دور کمر وجود نداشت، اما گروه کم کربوهیدرات شاهد کاهش سطح قند خون بودند و برخی از آنها توانستند داروهای قند خون خود را کاهش دهند. نوسانات قندخون(افزایش و کاهش)، که به عنوان تغییرپذیری گلایسمی شناخته می شود، در گروه کم کربوهیدرات نیز به طور قابل توجهی کمتر بود، که نشان دهنده مزایای یک صبحانه کم کربوهیدرات برای تثبیت قند خون در طول روز است.

یکی از یافته‌های جالب دیگر این بود که افرادی که صبحانه کم کربوهیدرات مصرف می‌کردند، کالری و کربوهیدرات کمتری در وعده ناهار و در طول روز دریافت کردند. این می تواند نشان دهد که یک صبحانه غنی از چربی و پروتئین، در حالی که کربوهیدرات کمتری دارد، می تواند بر عادات غذایی روزانه تأثیر بگذارد.

او افزود: خوردن کربوهیدرات کمتر برای صبحانه نه تنها با نحوه ی کنترل قند خون در طول روز در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هماهنگی بهتری دارد، بلکه پتانسیل باورنکردنی برای افراد مبتلا بهدیابت نوع 2 که با سطح قند خون خود در صبح دست و پنجه نرم می کنند، دارد. با انجام یک تنظیم کوچک در محتوای کربوهیدرات یک وعده غذایی به جای کل رژیم غذایی، ما این پتانسیل را داریم که پایبندی تغذیه ای را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و در عین حال از مزایای قابل توجهی برخوردار شویم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-breakfast-carbs-benefit-people-diabetes.html